ستادمرکزی هماهنگی خدمات سفر به استناد مصوبه شماره 169067/ت50107 هـ مورخ 8/11/1392 هیات محترم وزیران به منظور توسعه گردشگری داخلی و ایجاد هماهنگی و انسجام در ارائه خدمات مناسب برای رفاه حال مسافران و گردشگران و همچنین مدیریت یکپارچه، سیاستگزاری، برنامه ریزی ، سازماندهی و نظارت بر انجام فعالیتهای سفر در ابتدا مرکب از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت دادگستری(تعزیرات)، وزارت راه و شهرسازی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران،جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران(امداد و نجات) و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با شرح وظایف مشخص تشکیل گردید. پیرو اولین نشست ستاد مرکزی در روز سه شنبه مورخ 29/11/1392 مقرر گردیدوزارت صنعت، معدن و تجارت- سازمان حفاظت محیط زیست- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور به ماده یک تصویبنامه مذکور به عنوان اعضای جدید اضافه گردند. همچنین در اجرای تبصره 2 آئیننامه مصوب ستاد، روسای سازمانهای هواشناسی، راهآهن، شرکت فرودگاهها، کانون اتومبیلرانی و جهانگردی و سازمان جوانان هلال احمر به عنوان اعضای جدید ستاد جهت حضور در جلسات بعدی دعوت شوند.پیرو دومین نشست ستاد مرکزی روز سه شنبه مورخ 6/12/1392 مقرر گردید از سازمان هواپیمایی کشور به عنوان عضو ستاد مرکزی برای جلسات بعدی ستاد دعوت بعمل آید.
هم اکنون ستاد مذکور با عضویت 18 دستگاه/سازمان مرتبط با امر سفر و گردشگری و طبق مصوبه هیات محترم وزیران با شرح وظایف زیر مشغول خدمات رسانی به مسافران و هموطنان عزیز می باشد.
الف_ سیاستگذاری، برنامه ریزی، ساماندهی و نظارت بر خدمات سفر در سطح کشور
ب ـاستفاده از توانمندی، ظرفیتها و امکانات دستگاههای مرتبط با امر سفر به منظور ارائه خدمات بهینه به مسافران
ج- بررسی و تدوین راهکارهای مناسب ارائه خدمات و تسهیلات به گردشگران از سوی دستگاههای ذیربط
د- بررسی معضلات و مشکلات مربوط به سفر و ارائه راهکار قانونی در جهت رفع آنها
هـ ـ بررسی و ارائه طرح های مرتبط با توسعه تسهیلات گردشگری در کشور
و – برنامه ریزی و توزیع سفر به مناطق کمتر شناخته شده
ز- مدیریت یکپارچه ابعاد فرهنگی، اطلاع رسانی و تبلیغات سفر
ح- شناسایی و استفاده بهینه از ظرفیتهای بخش خصوصی در راستای ارائه خدمات بهتر به مسافران
ط- نظارت بر حسن انجام وظایف دستگاههای دولتی ذیربط در امور خدمات رسانی به مسافران
ی- تقویت بنیانهای فرهنگی ( تنوع فرهنگی، آداب، سنن، رسوم، آیین ها) از طریق اشاعه فرهنگ سفر
ک- پیش بینی، تامین و هدایت منابع مالی و اعتبارات تخصیص یافته در راستای ارائه خدمات مطلوب به مسافران
ل- تهیه شاخص های آماری مسافرت در کشور و تهیه گزارش اصواری از اقدامات ستاد
گزارشی از اهم اقدامات انجام شده ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر
(از آغاز فعالیت ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر 8/11/92 تاکنون(بهمن ماه 93) )
1. تهیه و ابلاغ طرح نوروزی 93 به ستادهای استانی و دستگاههای عضو ستاد مرکزی و پیگیری جهت اجرای آن(تهیه گزارش شماره یک)
2. تهیه و ابلاغ طرح تابستانه 93 به ستادهای استانی و دستگاههای عضو ستاد مرکزی(تهیه گزارش شماره دو)
3. اجرای طرح نظارت تلفیقی با تشکیل اکیپهای نظارتی با مشارکت دستگاههای عضو ستاد مرکزی(تهیه گزارش شماره سه)
4. تصویب کمیتههای 9 گانه تخصصی تابعه ستادهای اجرایی استانها و ابلاغ آن
5. اجرای طرح نظرسنجی از مسافران تابستانی در 17 استان(تهیه گزارش شماره چهار)
6. تهیه و ابلاغ طرح تعطیلات مذهبی دهه اول محرم 93 به ستادهای اجرایی استان و دستگاههای عضو ستاد مرکزی(تهیه گزارش شماره پنج)
7. تهیه و ابلاغ طرح عملیاتی نوروز 94
8. تهیه و ابلاغ طرح ویژه اربعین حسینی به ستادهای استانی و دستگاههای عضو ستاد(تهیه گزارش شماره شش)
9. تهیه و ابلاغ طرح جهت تعطیلات مذهبی، رحلت رسول اکرم(ص) 30 آذر ماه، شهادت امام رضا(ع) 2 دی ماه (تهیه گزارش شماره هفت)
10. تهیه و ابلاغ طرح جهت تعطیلات دهه مبارکه فجر
11. اجرای طرح نظارت به صورت تخصصی و تلفیقی با حضور دستگاههای عضو ستاد مرکزی تا قبل از نوروز 94
12. تهیه و تولید اقلام تبلیغاتی ویژه نوروز 1394
13. اجرای دستورالعمل طرح نوروز 1394از سوی دستگاههای عضو و همچنین واحدهای تابعه زیرمجموعه استانی آنها و حضور در جلسات ستادهای استانی




به منظور اجرای مصوبات ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در سطح استانها ، ستاد اجرایی خدمات سفر در هر استان مرکب از استاندار، مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، روسای واحدهای وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، آموزش و پرورش ، دادگستری ، راه و شهرسازی و سازمان تعزیرات حکومتی هر استان، فرمانده نیروی انتظامی استان، مدیر کل صدا و سیمای استان ، رئیس پلیس راهنمائی و رانندگی استان، شهردار مرکز استان و مدیر عامل سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان با شرح وظایف زیر در چارچوب قوانین مربوط تشکیل می شود .
الف – برنامه ریزی منطقه ای به منظور ارائه خدمات شایسته به مسافران و گردشگران
ب – اجرای سیاستهای کلی و برنامه های ابلاغی ستاد مرکزی
ج- اتخاذ رویه ها و روشهای نوین تسهیل کننده خدمات به گردشگران و مسافران در سطح استان
د- ارائه پیشنهادهای کاربردی به ستاد مرکزی جهت بهبود روشها و فرآیندهای اجرایی ستاد
هـ - استفاده از ظرفیتهای شورای برنامه ریزی و توسعه استان و کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای تقویت زیر ساختهای گردشگری استان
و – معرفی ظرفیتها و توانمندیهای گردشگری استان به شیوه ها و مدل های نوین
ز- هماهنگی های اداری و پیشتیبانی مربوط به ستاد
ح- نظارت بر تاسیسات و موسسات گردشگری ( واحدهای ارائه دهنده خدمات )
ط- نظارت بر سایر صنوف ارائه دهنده خدمات به مسافران و گردشگران
ی- تهیه، تدوین، و اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی در سطح استان
ک – اطلاع رسانی، تبلیغات و راهنمایی مسافران و گردشگران
ل- ایجاد نظم، پاسخگویی مناسب برای گردشگران و مسافران
م – شناسایی نقاط قوت و ضعف نهادها و فرصت ها و ارائه راهکارهای پیشنهادی به ستاد مرکزی
ن- استخراج و پردازش آمار و اطلاعات و ارائه گزارش ادواری شفاف و مستند
تبصره_ ریاست ستاد استانی بر عهده استاندار و دبیری آن بر عهده مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می باشد .
•به منظور هماهنگی و پیگیری مصوبات ستاد مرکزی و ستاد اجرایی استان در شهرستانها، ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان به ریاست فرماندار و با عضویت مدیران مناظر با اعضای ستاد اجرایی استان، در سطح شهرستان تشکیل می شود. وظایف ستاد اجرایی شهرستان نیز متناظر با وظایف ستاد اجرایی استان در محدوده هر شهرستان است .
تبصره – دبیرخانه ستاد اجرایی شهرستان در ادارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مستقر است .

آدرس: تهران-خیابان آزادی-نبش خیابان رودکی-معاونت گردشگری-طبقه سوم- دبیرخانه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر
دفتر رئیس ستاد:
تلفن: 66582166
نمابر: 66582168
دبیر ستاد:
تلفن: 66582041
دبیرخانه ستاد
تلفن: 66582248-021
نمابر: 66582034-021
ایمیل: setadesafar@gmail.com